מדד תשומות הבנייה

יועץ המשכנתאות מוטי שמואלוביץ מסביר על מדד תשומות הבנייה והשפעתו על עלות העסקה. כמו כן מצורף סרטון הסבר על מדד תשומות הבנייה.

נתונים סטטיסטיים על משכנתא 2018

מדד תשומות הבנייה – כיצד הוא משפיע על מחיר העסקה שלנו?

למדד תשומות הבנייה השפעה לא קטנה על עלות העסקה. כיצד מדד תשומות הבנייה משפיע לנו על מחיר הנכס אותו אנו מעוניינים לרכוש וכיצד נחשב את עלויות תשומות הבנייה בעסקה מקבלן, כמו כן, מהם השיקולים בכל המשתמע מהלוואת המשכנתא.

יועץ המשכנתאות מוטי שמואלוביץ מסביר בסרטון זה על מדד תשומות הבנייה והשפעת המדד על עלות העסקה:

 

 

לטבלת ערך מדד תשומות הבנייה לאורך השנים לחצו כאן – מדד תשומות הבנייה

מדד תשומות בנייה זהו מדד אשר קובע את ערך עלויות הבנייה בכל זמן נתון. מדד תשומות הבנייה מפורסם בדיוק כמו מדד המחירים לצרכן, כל 15 לחודש עבור החודש שעבר.

מדד זה מחושב ע"י נתוני מחירי כוח אדם, בטון, ברזל, אינסטלציה, משקופים וחלונות וחומרי גלם נוספים. ניתן לראות לאורך השנים שמדד תשומות הבנייה נמצא בעלייה מתמדת.

מדד זה משפיע על עלות הנכס אותו אנו רוכשים בעסקאות אשר מוגדרות צמודות למדד תשומות הבנייה. דבר זה קורה בעיקר בעסקאות מקבלן. במידה והיתרה לקבלן צמוד למדד תשומות הבנייה, יהיה לנו תוספת תשלום בכל מועד תשלום לפי מתווה התשלומים מול הקבלן.

חשוב שנבין, מדד תשומות הבנייה עולה בממוצע ב 1.5% בשנה, כלומר, על יתרת תשלום של 1 מ' ₪ לקבלן למשך שנה, נצטרך להוסיף עוד 15,000 ₪ לעלות הרכישה. סכום זה אינו ממומן ע"י הגורם המממן ומבחינתנו סכום זה הוא חלק מהעלויות הנלוות לעסקה.

מה עדיף לשלם את מדד תשומות הבנייה או ריביות?

תמיד ישנה הדילמה האם להקדים תשלומים לקבלן ולהימנע מתשלומי מדד תשומות הבנייה או לחילופין, לשלם את מדד תשומות הבנייה ולהימנע מתשלומי ריבית.

היתרות בלשלם את מדד תשומות הבנייה באה לידי ביטוי בזה שאנחנו יכולים לדחות את מתווה התשלומים לקראת קבלת המפתח ובכך, להימנע מתשלומים חודשיים שיכולים אולי להכביד עלינו תזרימית (שכירות ותשלומים חודשיים על הלוואת המשכנתא).

יחד עם זאת, היתרונות של תשלום המשכנתא היום עולים בדרך כלל על תשלומי מדד תשומות הבנייה. היתרונות בלשלם היום את המשכנתא:

  1. על תשלומי המשכנתא שנחליט לקחת היום ניתן לבצע "גרייס" כלומר תשלומי ריבית בלבד, זה יקטין את ההחזרים החודשיים במידת הצורך. תשלום הריבית החודשית שוות ערך פחות או יותר לתשלומי מדד תשומות הבנייה וגם אם יקרה יותר מעט, הנה היתרונות הנוספים:
  2. הימנעות מתשלומי מדד תשומות בנייה על כספים ששולמו לקבלן
  3. שמירת הריבית – כל שקל שאני מושך מהבנק, הריבית נשמרת. כספים שטרם משכתי מהבנק, אין חובה מצב הבנק לקבע את הריביות.
  4. הבנק איתי בעסקה! ברגע שמשכתי חלק מהמשכנתא, הכנסתי את הבנק לעסקה. דחיית תשלומי המשכנתא ידרוש מאתנו סביר להניח הוצאת אישור מחודש מהבנק. מי יודע מה יהיה מצבנו הפיננסי בעוד שנה או שנתיים?

בברכה,
מוטי שמואלביץ –
יועץ משכנתאות ואסטרטג להתנהלות מול בנקים

רוצים לשמוע עוד? הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו ונעדכן אתכם בכל מה שמעניין

    מאמרים נוספים בנושא ריביות ומדדים

    ריבית בנק ישראל 05-07-22

    בנק ישראל מעלה את הריבית והפעם ברמה של 0.5%

    מוטי שמואלביץ'|04.07.2022

    בנק ישראל מעלה את הריבית בפעם השלישית ברציפות, הפעם העלייה חדה יותר, 0.5%. ריבית בנק ישראל תעמוד מיום חמישי הקרוב על רמה של 1.25% וריבית…

    קרא עוד
    ריבית הפריים ממשיכה לעלות

    ריבית הפריים עולה בפעם השנייה ברציפות 0.4%+

    מוטי שמואלביץ'|24.05.2022

    בנק ישראל מעלה ריבית בפעם השנייה ברציפות והפעם ב 0.4%, מה היתרון היחסי וכיצד זה משנה את חוקי המשחק במשכנתא

    קרא עוד
    ריבית עוגן מזרחי טפחות

    מנגנון קביעת הריבית המשתנה מזרחי טפחות

    מוטי שמואלביץ'|22.03.2022

    מנגנון קביעת הריבית המשתנה במזרחי זה פשוט לא "פייר פייט". הנה לכם סרטון הסבר קצר וקולע על מנגנון קביעת הריבית המשתנה בבנק מזרחי טפחות.

    קרא עוד
    משכנתא - החוקים משתנים

    ריביות ומדדים מרס 2022 – חוקי המשחק משתנים?

    מוטי שמואלביץ'|20.03.2022

    הריביות עולות! מדד המחירים מחירים לצרכן עולה! ומה הבעיה האמתית שלא מדברים עליה יותר מידי? שמתרגלים ל"טוב מאוד" ה"טוב" כבר נראה "רע". ח'ברה, כנסו לפרופורציות…

    קרא עוד