ריבית הפריים עולה בפעם השנייה ברציפות 0.4%+

בנק ישראל מעלה ריבית בפעם השנייה ברציפות והפעם ב 0.4%, מה היתרון היחסי וכיצד זה משנה את חוקי המשחק במשכנתא

ריבית הפריים ממשיכה לעלות

בנק ישראל מעלה ריבית בפעם השנייה ברציפות והפעם ב 0.4% +

בנק ישראל מעלה את הריבית פעם שנייה ברציפות, דבר שלא היה מעל 10 שנים. הפעם האחרונה שבנק ישראל החליט להעלות ריבית פעמיים ברציפות היה בשנת 2011 (מאי).

בנק ישראל מעלה את הריבית הפעם ברמה של 0.4% וזה קיצוני מאוד בהתייחס לשנים האחרונות.

הפעם האחרונה שהריבית עלתה ב 0.4% או יותר היה בשנת 2011. אז ריבית הפריים עלתה מרמה של 4% ל 4.5%. לאחר העלאת הריבית, ריבית בנק ישראל תעמוד על רמה של 0.75% וריבית הפריים על רמה של 2.25%.

אבל מה אני מספר לכם את מה שאתם כנראה כבר יודעים, באו נדבר "עסקים":

  1. משכנתא  – האם חוקי המשחק משתנים?
  2. מה הסיבות לעליית הריבית?
  3. כיצד עליית הריבית משפיעה על המשק הישראלי?
  4. כיצד העלייה משפיעה על המשכנתא שלנו באופן ישיר?
  5. מהם היתרונות היחסיים בהעלאת הריבית?
  6. מה הנתון המעודד מכל המצב?

תנו לי להתחיל הפעם מהשורה התחתונה ולומר לכם, ח'ברה, ה"שד" לא כזה נורא, באמת שלא או לפחות עדיין ובהתייחס לנסיבות שנרחיב עליהן בהמשך.

משכנתא  – האם חוקי המשחק משתנים?

עליית הריבית בהחלט משנה את חוקי המשחק במשכנתא. בכל המשתמע מבניית תמהילי הלוואות משכנתא נצטרך לקחת בחשבון ראייה לטווח קצר יותר סביר להניח ממספר סיבות, הנה שניים לדוגמא:

  1. ריביות השוק ירדו בוודאות או לפחות המרווחים, כנראה שלא בחודש הקרוב, יחד עם זאת תוך שנה – שנתיים בוודאות שכן.
  2. חשיבה עתידית ברמת עמלת פירעון מוקדם – עליית הריבית גורמת לריביות הקבועות לעלות וניתן לראות זאת היום במסלולי הקל"צ – 100% וודאות. במצב של חוסר וודאות ועלייה בריבית לווים מחפשים וודאות בכל מחיר. הוודאות תעלה הרבה מאוד בסופו של דבר בתקופה זו. עמלת הפירעון תגיע לסכומים גבוהים מאוד.
  3. הדלתות נפתחו למסלולים אטרקטיביים בבניית תמהיל חכם: משתנה כל שנה לא צמודה, משתנה כל 2-3 צמודות מדד.

כמובן שהכל עניין של צורך הלווים, סוג עסקה וטיב הלווה, אך בהחלט ניתן לומר ששם המשחק במשכנתא משתנה ומה שהיה נכון לסוף 21 ותחילת 22 לא רלוונטי להיום.

הסיבות העיקריות לעליית הריבית

אם אחזור רגע לסוף 2021 ואפילו לינואר 2022, לא הייתה שום סיבה לעליית ריבית והתחזית הייתה לירידה. ממוצע ריביות המשכנתא צמודה למדד המחירים ירד עד לרמה של 1.99% לסוף דצמבר 2021 כאשר הריבית הממוצעת הנמוכה ביותר במשק הישראלי על משכנתאות צמודות עמד על רמה של 1.96% בשנת 2015.

היינו נגיעה מלעבור את המחסום של הריבית הממוצעת הנמוכה ביותר משנת 2015. מכאן אנחנו יודעים כבר מה גרם לחוקי המשחק להשתנות, נכון, המלחמה רוסיה – אוקראינה, או אולי שנכון לומר: רוסיה – מדינות המערב, נאט"ו. המלחמה גרמה באופן ישיר כמעט להתייקרות משמעותית של חומרי גלם בעולם כולו.

עליית המחירים, האינפלציה, היא הגורם המרכזי שבנק ישראל החליט להעלות את הריבית. עליית הריבית אמורה למתן את עליית האינפלציה. מתחילת השנה מדד המחירים לצרכן עלה ברמה של 2.3% – 0.58% חודשי ממוצע. מדד תשומות הבנייה ב 3.3% – 0.825% חודשי בממוצע.

אם לומר את האמת, שלי לפחות, בנק ישראל היה מעלה את הריבית בכל מקרה, הריבית לא הייתה נשארת על רמה של 0.1% בכל מקרה.  בנק ישראל חיכה לרגע המתאים לעליית ריבית ונראה לי שהמצב הקיים נותן סוג של פתרון נסתר להרבה "בעיות" ומחלוקות בבנק ישראל. בנוסף, מחירי הנדל"ן שעלו ביותר מ 15% ב 12 החודשים האחרונים, סל מוצרים בסיסי, פירות, ירקות ועוד.

מחיר כסף זול מביאה לנזילות וכושר הקנייה בלתי נגמר של הצרכנים. המשכנתא הממוצעת עלתה וחצתה את רף ה 1 מ' ש"ח, יחס החזר משכנתא ביחס להכנסה עלה גם כן.   אז אם נסכם את הסיבה לעליית הריבית במילה אחת – אינפלציה. בנק ישראל (בצדק לטעמי) מעדיף ליצור מצב של מציאות בשטח מאשר מציאות מדומה.

כיצד עליית הריבית משפיעה על המשק הישראלי?

עליית ריבית גורמת באופן ישיר לצמצום אשראי במשק, עליית ריבית משפיעה באופן ישיר על הצרכן ברמת תזרים וזה מרגיש אישי וישיר. בטח בכל הקשור להלוואות משכנתא, הרי שמדובר במאות אלפי שקלים.

בשונה מעליית ריבית, עליית מדד מעבר ליעד אינפלציה סביר זה "רוצח שקט", אינפלציה, עליית מחירים זה משהו שאנחנו מתרגלים לחיות איתו במובן מסוים של חוסר ברירה ולא מייחסים לו חשיבות יום יומית.

לראייה עליית מחירים מתמשכת לאורך השנים. באיזשהו מקום, נוח לנו שהנכס שרכשנו לפני 10 שנים ב 1.מ' ₪ שווה היום כפול. עליית ריבית בנק ישראל היא תרופה ישירה לטובת האטת האינפלציה.

כיצד העלייה משפיעה על המשכנתא שלנו באופן ישיר?

אחד המסלולים השכיחים ביותר במונחים של משכנתא זה מסלול הפריים – ריבית משתנה הנגזרת באופן ישיר מריבית בנק ישראל. נכון להיום ניתן לשלב עד 2/3 מגובה ההלוואה בריבית זו. כלומר, אם אנו מעוניינים במשכנתא כוללת של  900,000 ₪, עד 600,000 ₪ ניתן לקבל בריבית הפריים.

הנה לכם סרטון אשר יסביר כיצד עלייה בריבית תשפיע לנו באופן ישיר על הלוואת המשכנתא:

 

מהם היתרונות היחסיים בהעלאת הריבית?

אחד מהיתרונות בעליית ריבית בסיס כמו ריבית בנק ישראל או לחילופין ריבית הפריים זה העובדה שהגמישות ברמת המרווח גדלה גם כן.

מה זה אומר, הנה לכם סרטון הסבר על מרווח בריבית והמשמעות שלו:

מהו הנתון המעודד מעליית הריבית?

ח'ברה, אני מוטי שמואלוביץ יועץ משכנתאות כבר 15 שנים, ראיתי הכל ואני אומר לכם: "מי שלא בוכה לא גדל", מכירים את זה? יופי! מצד אחד "בוכים" על עליית המחירים, מצד אחר על זה שהריבית עולה שבעצם אמורה להאט את עליית המחירים, במצד נוסף עליית המחירים גורמת לנו למינוף נכסים ואפשרויות השקעה… בקיצור, אין כמו לאכול את העוגה ולהשאירה שלמה.

לאורך ההיסטוריה למדנו שמדד המחירים תמיד עולה וכנראה שימשיך לעלות, במחזור של 10 שנים תמיד ישנם שנתיים שהמדד עולה על התחזיות, שנה  – שנתיים שהוא בכלל שלילי ובשאר השנים עולה באופן יציב בטווח יעד האינפלציה של בנק ישראל. מחירי הדירות עולים וגם הם כנראה ימשיכו לעלות. מדד המחירים, אומנם לא באופן ישיר אך משפיעה באופן עקיף גם על המשכורת הממוצעת שעולה גם היא.

מה שבוודאות ניתן לומר, וזה הנתון המעודד, שריביות שוק, או לחילופין הריבית על הלוואות המשכנתא אינן פרופורציונאלי לעליית מחירים כזו או אחרת.

ריביות הבסיס אומנם עלו בעקבות עלויות הגיוס, המרווחים עלו בעקבות החשיפה והמצב במשק, אך מהר מאוד, להערכתי לפחות, הריביות יחזרו לרדת. המרווחים הבנקאיים פשוט ירדו. התחרות הבין בנקאית והתחרות מול חברות הביטוח יעשו את שלהן. כבר היום, בימים אלו שהריביות כביכול עולות, מרווחי הבנק לריביות הבסיס במגמות ירידה וזה נתון מעודד לטווח הרחוק.

בברכה,
מוטי שמואלוביץ,
יועץ משכנתאות, מגשר ואסטרטג להתנהלות מול בנקים

רוצים לשמוע עוד? הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו ונעדכן אתכם בכל מה שמעניין

    מאמרים נוספים בנושא בנק ישראל - רפורמות ועדכונים

    מיחזור משכנתה

    הנחיות חדשות לשיפור הליך מחזור משכנתא

    מוטי שמואלביץ'|19.07.2023

    בנק ישראל מפרסם היום, 19/07/2023 עדכון לנב"ת 451 (ניהול בנק תקין - הלוואות לדיור) הכולל הנחיות חדשות המקלות על הליך מחזור משכנתא המקלות על ציבור…

    קרא עוד
    השוואה בין ריביות

    השוואת ריביות בין הבנקים, בנק ישראל חושף עוד מידע לציבור

    מוטי שמואלביץ'|05.07.2023

    בנק ישראל מוציא היום, 05-07-2023, הודעה לעיתונות על פרסו שיעורי ריבית בבנקים על הלוואות משכנתא לדיור. אז כמה זה יעיל, מה ניתן להפיק מהנתונים? וכיצד…

    קרא עוד
    בנק ישראל - רפורמה במשכנתא

    רפורמת בנק ישראל על המשכנתא

    מוטי שמואלביץ'|10.08.2022

    בנק ישראל ממשיך בשלו, עוד ועוד רפורמות ושינויים רגולטורים המשפיעים באופן ישיר על הבנקים ונוטלי המשכנתאות. אז מה הפעם?  

    קרא עוד
    ריבית בנק ישראל 05-07-22

    בנק ישראל מעלה את הריבית והפעם ברמה של 0.5%

    מוטי שמואלביץ'|04.07.2022

    בנק ישראל מעלה את הריבית בפעם השלישית ברציפות, הפעם העלייה חדה יותר, 0.5%. ריבית בנק ישראל תעמוד מיום חמישי הקרוב על רמה של 1.25% וריבית…

    קרא עוד