סקירת ריביות משכנתא לחודש אוקטובר 2021

שלום לכולם, חברים, חודש אוקטובר התאפיין במגמה מעורבת של שינויי ריבית במסלולים השונים. הריביות הלא צמודות בממוצע עלו כאשר הריביות הצמודות עשו את הכיוון ההפוך, מתחילים…

ריביות אוקטובר 2021

סקירת ריביות המשכנתא לחודש אוקטובר שנת 2021

שלום לכולם, חברים, חודש אוקטובר התאפיין במגמה מעורבת של שינויי ריבית במסלולים השונים. הריביות הלא צמודות בממוצע עלו כאשר הריביות הצמודות עשו את הכיוון ההפוך, מתחילים…

 

 

אז מה היה לנו…

נתחיל עם הריביות הלא צמודות למדד בכל המשתמע מהלוואת משכנתא, הריביות הלא צמודות למדד עלו בממוצע ב 1.77% ביחס לחודש הקודם ואם נבטל את ריבית הפריים, הרי שמדובר בהלוואה לא צמודה, ממוצע העלייה בריביות הלא צמודות גבוה יותר משמעותי מ 1.77%. ריבית הפריים הנמוכה מורידה את הממוצע מסה"כ הכולל באופן משמעותי.

בנוסף, חשוב לציין כי הפרש הריביות ביחס לחודש הקודם ניכר בעיקר בריביות הקבועות בתקופות הארוכות של ה 20 – 30 שנים, שם ישנה קפיצת ריביות גבוה משמעותית מהתקופות הקצרות יותר.

העלייה בריבית הקבועה הלא צמודה חושפת אותנו משמעותית לעמלות פירעון בעתיד, דבר שבהחלט צריך לקחת בחשבון, בטח שמדובר בתקופת ארוכות בהלוואות המשכנתא.

ריבית הפריים בסכום של עד שליש גובה ההלוואה ממשיכה להיות אטרקטיבית כמעט בכל תמהיל נבחר וגם מעבר ל שליש המדובר בשונה ממה שהיה לפני חודש חודשיים ושלושה, כאשר לווה היה מעוניין להגדיר את אחוז ההלוואה בריבית הפריים, הריבית הייתה קופצת באופן לא פרופורציונלי. הבנקים התחילו לאזן את הריביות גם מעבר ל 1/3.

כמו הריביות הקבועות, גם הריביות המשתנות הלא צמודות כל 5 שנים עלו וימשיכו לעלות, סביר להניח, בעקבות העלייה בתשואות על האג"ח הלא צמודות.

בשונה מהריביות הלא צמודות מדד, הריביות הצמודות למדד ירדו בממוצע ב 2.35%- ביחס לחודש הקודם. גם כאן, בתוך כל ההלוואות הצמודות מדד יש חלוקה מעניינת. הריביות הקבועות ממש מעט עלו אך הריביות המשתנות ירדו באופן יחסית משמעותי בעקבות הירידות החדות יחסית בתשואות על האג"ח הצמודות.

הירידה בממוצע בריביות המשתנות הצמודות מדד נובעות בין היתר מהעובדה שהבנקים החזירו והחלו לשלב את הריביות המשתנות לתקופות של שנתיים – שלוש כחלק מהתמהיל הכולל.

המרווח מהעוגן במשתנות כל 2-3 נמוכות מהמשתנות כל 5 שנים. הבנקים מעודדים מסלולים אלו כי הרווחיות במסלולים אלו גבוה יותר לבנק מצד אחד ומצד שני, לקוח הקצה לא באמת מבין את המשמעות וההבדל בין אלו לבין המשתנות כל 5. והאמת, לפעמים באמת אין הבדל משמעותי ברמת הפתרון ללקוח הקצה.

מסלולים אלו של המשתנה כל שנתיים, שלול היו נפוצים מאוד בשנים 2011 – 2013 כאשר היוו אלטרנטיבה טובה מאוד כמעט לכל מסלול אחר.

באו נסכם,

הריביות הקבועות הלא צמודות, כלומר הוודאות עדיין זולה באופן יחסי לשנים עברו, יחד עם זאת, ההפרש בין הריבית הקבועה הלא צמודה לצמודה ביחס לאותה תקופה מתחילה להיות משמעותית וזה מתחיל לשנות מעט את כללי המשחק שהיו נכונים לשנים האחרונות ועד היום ברמת בניית תמהילי הלוואת משכנתא.

עד כאן חברים, סקירת ריביות משכנתא לחודש אוקטובר 2021, נתראה בחודש הבא.

 

בברכה,
מוטי שמואלביץ,
מומחה למשכנתאות ואסטרטג להתנהלות מול בנקים

רוצים לשמוע עוד? הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו ונעדכן אתכם בכל מה שמעניין

    מאמרים נוספים בנושא ריביות ומדדים

    ריבית בנק ישראל 05-07-22

    בנק ישראל מעלה את הריבית והפעם ברמה של 0.5%

    מוטי שמואלביץ'|04.07.2022

    בנק ישראל מעלה את הריבית בפעם השלישית ברציפות, הפעם העלייה חדה יותר, 0.5%. ריבית בנק ישראל תעמוד מיום חמישי הקרוב על רמה של 1.25% וריבית…

    קרא עוד
    ריבית הפריים ממשיכה לעלות

    ריבית הפריים עולה בפעם השנייה ברציפות 0.4%+

    מוטי שמואלביץ'|24.05.2022

    בנק ישראל מעלה ריבית בפעם השנייה ברציפות והפעם ב 0.4%, מה היתרון היחסי וכיצד זה משנה את חוקי המשחק במשכנתא

    קרא עוד
    ריבית עוגן מזרחי טפחות

    מנגנון קביעת הריבית המשתנה מזרחי טפחות

    מוטי שמואלביץ'|22.03.2022

    מנגנון קביעת הריבית המשתנה במזרחי זה פשוט לא "פייר פייט". הנה לכם סרטון הסבר קצר וקולע על מנגנון קביעת הריבית המשתנה בבנק מזרחי טפחות.

    קרא עוד
    משכנתא - החוקים משתנים

    ריביות ומדדים מרס 2022 – חוקי המשחק משתנים?

    מוטי שמואלביץ'|20.03.2022

    הריביות עולות! מדד המחירים מחירים לצרכן עולה! ומה הבעיה האמתית שלא מדברים עליה יותר מידי? שמתרגלים ל"טוב מאוד" ה"טוב" כבר נראה "רע". ח'ברה, כנסו לפרופורציות…

    קרא עוד