רישום הערת אזהרה בטאבו

להלן פירוט הליך רישות הערת אזהרה בטאבו לטובת לקיחת משכנתא. לרשותכם שלבי ההליך צעד אחר צעד לפי סוגי עסקאות. מוטי שמואלביץ – יועץ משכנתאות.

משכנתא על טאבו ירדני

רישום הערת אזהרה בטאבו

בלשכת רישום המקרקעין (טאבו) נערך רישום בעלות על כל הדירות והקרקעות בארץ. כל אדם יכול, תמורת בולי הכנסה על סך 59 ש"ח, לפנות ללשכה ולברר פרטי בעלות על דירה.

כך יוכל הקונה המעוניין בנכס לבדוק לפני הרכישה האם הדירה אכן רשומה על שם הטוענים לבעלות עליה, האם חל עליה עיקול, האם יש עליה חובות משכנתא או התחייבות הבעלים כלפי אדם אחר לגבי אותו נכס.

לכך נועד רישום הערת אזהרה בטאבו, זו הגנתו היחידה של הקונה עד להעברת הבעלות על שמו, שלב שעשוי להימשך חודשים אך לעתים אפילו שנים.

עם החתימה על חוזה רכישת דירה, על הקונה לפנות ללשכת רישום המקרקעין כדי שיהיה רישום הערת אזהרה בטאבו לטובתו, בתעריף על סך 132ש"ח בבולי הכנסה. בצורה זו, נמנעת מבעל הנכס האפשרות לנסות למכור את אותה הדירה ליותר מאדם אחד.

והיה והקונה התמהמה ברישום והגיע קונה שני ובתום לב השלים את הרישום בטאבו ושילם את האגרה כנדרש, הזכות על הדירה תעבור אליו. הבנק למשכנתאות ידרוש גם הוא הוכחה לרישום כזה, כדי לוודא שכספי ההלוואה מגיעים למקום הנכון.

חשוב לשים לב: במקרה שאתם מוכרים דירה יש לשים לב לכך שהרוכש הפוטנציאלי עשוי לרשום הערת אזהרה אך לא ימהר לבטל אותה באם העסקה לבסוף לא תצא לפועל מה שעלול להשאיר את הנכס שלכם תחת הערת אזהרה של מישהו אחר.

הערת אזהרה בטאבו ניתן למחוק רק תוך הסכמה של שני הצדדים או ייפוי כח. לכן חשוב להוסיף תאריך על מנת שהערת האזהרה תקבל תוקף זמני.

אפשרות נוספת היא לבקש ייפוי כח מאותו אדם, לביטול אותה אזהרה לשימוש במקרה שהעסקה לא יוצאת לפועל ועל מנת שלא תיאלצו לרדוף אחר אותו קונה פוטנציאלי ואף להגיע, בלית ברירה, להכרעות משפטיות.

במקרה כזה, זיכרון דברים כמוהו כחוזה, לכן מוטב לנהל עניינים כאלה בתיווך עורך דין שמתמחה בדיני מקרקעין ויכוון את הדברים מלכתחילה תוך דילוג על כל המוקשים האפשריים שעלולים לגרור סחבת משפטית של שנים.

כל עוד רישום האזהרה לא יוסר מעל הנכס שלכם לא תוכלו למכור אותו. ברגע שיש רישום הערת אזהרה בטאבו במקרה שנושה ירשה להטיל עיקול על זכויותיו של המוכר בדירה הוא ידחה מפני הקונה שהערתו כבר נרשמה.

מסמכים נדרשים לרישום הערת אזהרה בטאבו

לשם רישום הערת אזהרה בטאבו נדרשים מספר מסמכים:

  • בקשה לרישום החתומה על ידי הזכאי ומאושרת על ידי עורך דין.
  • התחייבות בכתב או ייפוי כח של בעלי הזכות לצורך עסקה או ביטולה.
  • מסמכי זיהוי של כל החתומים.
  • ישנם מקרים מיוחדים בהם נדרשים מסמכים נוספים, לדוגמא – באם המתחייב קטין נדרש אישור של בית משפט לענייני משפחה או בית דין דתי, כאשר המתחייב הוא מנהל עזבון עליו לצרף אישור של בית משפטי לענייני משפחה או בית דין דתי, במקרה שהנכס כפוף לצו כונס נכסים יש לצרף אישור הזכאי לרישום על כך שידוע לו על העיקול או צו כונס הנכסים ועוד.
  • במקרה שהצדדים או אחד מהם הוא תאגיד, במקרה שהצדדים או אחד מהם הוא תאגיד זר, עליהם לצרף מסמכים המוכיחים את מעמדם.

סוגים נוספים של הערות אזהרה בטאבו

ישנם סוגים נוספים של הערות אזהרה, לדוגמא – הערה על ביטול הרשאה, במקרה שבעל הנכס מסר לנציג מטעמו ייפוי כח וברצונו לבטל אותו מסיבות שונות והנציג אינו מסכים לכך, עליו לרשום הערת אזהרה ובה הודעה שיפויי הכח מבוטל ואין להסתמך עליו לשם ביצוע עסקה.

דוגמא נוספת נוגעת לוועדת תכנון, הרשאית לבקש לרשום הערת אזהרה על שינוי תכנית בניין. מאחר והערת אזהרה היא נטולת פירוט, נוצר מצב שבמקרה של מיזם בנייה הקונה אינו מקבל אפשרות לסמן דירה משלו אלא שטח המשותף לכל בעלי הדירות באותו הבניין.

תקנה משנת 2005 מאפשרת הערת אזהרה מפורטת וחתימת המתחייב, בעל הקרקע והזכאי על טופס מיוחד. במקרה כזה, ירשמו פרטי בעל הזכות, פרטי המתחייב, פרטי הזכאי, מהות ההתחייבות ותאריך, פרטי הנכס- תיאורו, קומה, כיווני אוויר ומספר המגרש.

שימושים נוספים להערת אזהרה בטאבו

להערות אזהרה בטאבו שימושים נוספים בתחום הנדל"ן. לדוגמא, במקרה שהורים רוצים להעניק לילדם דירה במתנה אך ברצונם לתחום זאת במספר סייגים, כגון מכירתה רק לאחר תקופה או שתישמר להם האפשרות לגור בה כל עוד ירצו מבלי שיוכל לפנותם ולמכור את הדירה. כל זאת ניתן להסדיר דרך הערת אזהרה בטאבו.

דוגמא נוספת היא מיקרה שבו אדם מעוניין להבטיח שהלוואה שנתן לחברו תחזור אליו במלואה. לחבר ישנה דירה שאינו מעוניין למכור כרגע ואין לו אפשרות כלכלית אחרת להחזיר את ההלוואה. ברגע שיתבצע רישום הערה בטאבו על כך שהדירה משמשת ערובה להלוואה ימנע הדבר את אפשרות מכירת הנכס שלו וניצול כספי המכירה לצרכים אחרים.

בזכות רישום הערת האזהרה בטאבו ברור לכולם שהנכס משמש אותך כערובה לכך שכספך יחזור במלואו ואין לרכוש אותו בשום מקרה.

בברכה,
מוטי שמואלביץ – יועץ משכנתאות מומחה

רוצים לשמוע עוד? הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו ונעדכן אתכם בכל מה שמעניין

    מאמרים נוספים בנושא משכנתא

    אסטרטגיה לבניית תמהיל 11-22

    ריביות ואסטרטגיה לבניית תמהיל משכנתא בימינו

    מוטי שמואלביץ'|11.11.2022

    כן קל"צ, לא קל"צ, כן מדד, לא מדד, משתנות או קבועות, פריים, מק"מ וכל הסלט הזה שלא נגמר. החלטתי לעשות סדר! באו נדבר על זה,…

    קרא עוד
    בנק ישראל - רפורמה במשכנתא

    רפורמת בנק ישראל על המשכנתא

    מוטי שמואלביץ'|10.08.2022

    בנק ישראל ממשיך בשלו, עוד ועוד רפורמות ושינויים רגולטורים המשפיעים באופן ישיר על הבנקים ונוטלי המשכנתאות. אז מה הפעם?  

    קרא עוד
    מימון ישיר

    משכנתא במימון חוץ בנקאי עד 90% מימון

    מוטי שמואלביץ'|03.08.2022

    משכנתא חוץ בנקאי עד 90% מימון לדירה יחידה והשקעה. מה מחיר הכסף שנשלם, המוצרים הנלווים, לאיזה תקופות ניתן לקחת ועוד.

    קרא עוד
    ריבית בנק ישראל 05-07-22

    בנק ישראל מעלה את הריבית והפעם ברמה של 0.5%

    מוטי שמואלביץ'|04.07.2022

    בנק ישראל מעלה את הריבית בפעם השלישית ברציפות, הפעם העלייה חדה יותר, 0.5%. ריבית בנק ישראל תעמוד מיום חמישי הקרוב על רמה של 1.25% וריבית…

    קרא עוד