לוח סילוקין שפיצר מול קרן שווה

לוח סילוקין שפיצר או קרן שווה, מה עדיף? מהו לוח סילוקין מסוג שפיצר ומהו לוח סילוקן מסוג קרן שווה? מהם השיקולים לבחירת לוח סילוקין?

שפיצר או קרן שווה במשכנתא

לוחות סילוקין – שפיצר, קרן שווה, גרייס

צורות החזר הלוואה – לוחות סילוקין

חשוב שנבין כי צורות החזר ההלוואה הן לא סוגי הלוואה, אלא הדרך בו אנו בוחרים לשלם בעבור ההלוואה. סוג הלוואה, לעומת זאת, פירושו איזו הלוואה לקחנו, למשל: פריים, הלוואה צמודה מדד, משתנות, מט"ח ועוד. צורת החזר הלוואה זהו הפרמטר האסטרטגי ביותר בבניית תמהיל הלוואה.

יש ארבעה סוגים עיקריים להחזר הלוואה:

  • הלוואת בלון.
  • הלוואת גריס.
  • לוח סילוקין שפיצר.
  • לוח סילוקין קרן שווה/רגיל.

צורת החזר הלוואה מסוג – "בלון"

בשיטה זו החזר ההלוואה ישולם בתום תקופת ההלוואה, הן מבחינת הקרן והן מבחינת הריבית וההצמדה למדד. כלומר, לאורך תקופת ההלוואה לא נשלם בכלל. הלוואה זו הינה היקרה ביותר מבין כל ההלוואות הקיימות בשוק. הריבית על ההלוואה היא ריבית חודשית המשולמת הן על יתרת הקרן והן על הריבית אשר הצטברה בחודש הקודם ואם ההלוואה צמודת מדד. מצב זה יוצר תשלומי ריבית אשר נקראים:   "ריבית דריבית".

הלוואה זו ניתנת עד שנתיים בלבד ובעבור ביטחונות. במצבים מסוימים ניתן לקבל אישורים "מיוחדים" בעבור הלוואה מסוג זה לתקופה ארוכה יותר, אם אנחנו בעלי אמצעיים כלכליים מתאימים.

חישוב הריבית על ההלוואה נעשה בכל חודש וחודש. הריבית שנשלם בחודש הבא תשולם על הקרן ועוד הריבית שהצטברה בחודש הקודם. חשוב שנדע שהריבית תהיה תמיד על היתרה לתשלום בעבור ההלוואה.

יתרונות צורת החזר הלוואה מסוג "בלון":

  • תזרים
  • ניתן לפרוע הלוואה זו בכל זמן נתון.

חסרונות צורת החזר הלוואה מסוג "בלון":

  • הלוואה יקרה מכל סוג אחר של הלוואה.
  • הריבית המצטברת מדי חודש בחודש היא גם על הקרן וגם על הריבית.
  • ברוב המקרים הלוואה זו מחייבת ביטחונות / ערבויות.
  • בתום תקופת ההלוואה משלמים את כל ההחזר.

לסיכום, הלוואת "בלון" היא ההלוואה היקרה ביותר מכל ההלוואות האחרות. לכן בהלוואה מסוג זה רצוי להשתמש במצבים שבהם אדם משקיע, למשל, בנכס מסוים ויודע שבעתיד יניב הנכס תשואה כלשהי. כשמשקיע מתכנן אסטרטגיה שתמקסם את רווחיו, הוא מעדיף לא לשלם כלל על ההלוואה בתקופה מסוימת, משום שהוא מאמין שהתשואה בעבור ההשקעה תכסה הן את קרן ההלוואה והן את הריבית המצטברת. כך יישאר למשקיע רווח אותו ציפה לקבל.

הלוואת "בלון" ניתנת בדרך כלל ללקוחות שבידם ביטחונות, או ללקוחות שבעבר כבר לקחו הלוואה מסוג זה ומבינים מהי משמעות ההלוואה. הבנק מבחינתו מאמין שלקוחות אלה הם לקוחות אמינים בעלי כושר החזר גבוה ויציב.

צורת החזר הלוואה גרייס

בהלוואה מסוג זה תשלומי הריבית נעשים מדי חודש בחודש, ואילו תשלום הקרן רק בתום תקופת ההלוואה.

המילה "גרייס" פירושה חסד. אנחנו נהנים מהחזרים חודשיים קטנים המכילים רק את תשלום הריבית החודשית על גובה ההלוואה. צורת החזר "גרייס" היא הלוואה יקרה באופן יחסי משאר צורות ההלוואה האחרות חוץ מהלוואת "בלון". בניגוד לצורת החזר הלוואה מסוג "בלון", צורת ההחזר "גרייס" שימושית יותר, נפוצה יותר ומשתלמת יותר.

ישנם 2 סוגים עיקריים להלוואה זו:

  • גריס חלקי – בתום תקופת הגריס נשלם את הקרן בתשלומי קרן וריבית לתקופה מוגדרת מראש.
  • גריס מלא – בתום תקופת הגריס נשלם את הקרן בתשלום אחד

מבחינה פסיכולוגית יעדיפו הבנקים לתת הלוואת "גרייס" מ"בלון". זאת בגלל רמות הסיכון הגבוהות של ההלוואה האחרונה. נוסף על כך כשאדם יבקש הלוואה מסוג "בלון", לא ישלול זאת הבנק מפני שהוא עשוי להרוויח כסף רב, אך ירצה להכיר את זהות האדם וידרוש ביטחונות ו/או ערבויות בגובה ההלוואה.

יתרונות צורת החזר הלוואה מסוג "גרייס":

  • תשלום חודשי נמוך לאורך תקופת ההלוואה.
  • החזר קרן בתום ההלוואה.
  • הלוואה טובה מבחינה אסטרטגית במצבים מסוימים.
  • ניתן לפרוע את ההלוואה בכל זמן נתון.

חסרונות צורות החזר ההלוואה מסוג "גרייס":

  • הלוואה יקרה יחסית.
  • בתום התקופה עלינו לשלם את כל קרן.
  • ברוב המקרים הלוואה זו מחייבת ביטחונות ו/או ערבויות.

לוחות סילוקין – קרן שווה / שפיצר

לוח סילוקין – טבלה המייצגת את כל שלבי החזר ההלוואה החודשיים בתקופת ההלוואה. כדי לחשב את ההחזרים החודשיים עלינו להביא בחשבון את הפרמטרים האלה:

  • גובה הלוואה.
  • סוג הלוואה.
  • לוח סילוקין מסוג שפיצר/לוח סילוקין רגיל.
  • ריבית על הלוואה.
  • תקופת הלוואה.

פרמטרים אלה נקבעים בין הלקוח ובין הגוף המלווה את הכסף לפני החתימה על הסכם ההלוואה.

לאחר החתימה, הנתונים מוזנים בטבלה ולוח הסילוקין מחושב.

יש שני סוגים של לוחות סילוקין:

1. לוח סילוקין רגיל.

2. לוח סילוקין מסוג שפיצר.

לוחות הסילוקין הם הנפוצים ביותר להחזר תשלום ההלוואה. בהלוואה מסוג זה נתחיל לשלם מיד בעבור ההלוואה הן על חשבון הקרן והן על חשבון הריבית. בחירת לוח סילוקין חשובה מאוד בתכנון קבלת ההלוואה שיכול להשפיע על עתיד ההלוואה.

לכל לוח סילוקין מאפיינים שונים ויתרונות וחסרונות משלו. הבחירה באיזה לוח סילוקין להשתמש להחזר ההלוואה היא אינדיווידואלית. עלינו לשאול את השאלות "מה מתאים לי יותר היום"? ו"מה ישרת אותי טוב יותר בעתיד"? וזאת על-פי תכנית אסטרטגית מוכנה מראש.

כדי שנוכל לבחור ולתכנן את לוח הסילוקין המתאים ביותר, עלינו להכיר ולהבין את מאפייניו של כל לוח ולוח. המאפיינים של לוחות סילוקין הם מאפיינים קבועים ללא קשר לנתוני ההלוואה.

כשאנחנו בוחרים באיזה לוח סילוקין לשלם את ההלוואה, עלינו לשאול מספר שאלות: האם נרצה לפרוע את ההלוואה בשלב זה או אחר? האם נרצה בעתיד להגדיל את סכום ההלוואה? האם נרצה לשנות בהמשך את סוג ההלוואה?

לוח הסילוקין בנוי מחמישה פרמטרים:

1. חודש החזר ההלוואה – את ההלוואה נחזיר במספר שנים. אולם כל תשלום בעבור ההלוואה מחושב על-פי מספר החודשים. לכן טבלת לוח סילוקין מחושבת בכל חודש. בצורת החזר זו ניתן לראות מה הם השינויים המתחוללים בהלוואה וכמה זמן נשאר עד לתום תקופת ההלוואה.

2. יתרת קרן – ככל שתקופת ההלוואה קצרה יותר, כך יתרת הקרן תהיה קטנה יותר ביחס להחזר החודשי על חשבון הקרן.

3. החזר על חשבון הקרן – החזר על חשבון הקרן הוא החזר תשלומים המפחית את יתרת הקרן הנוכחית ויוצר יתרת קרן חדשה.

4. החזר על חשבון הריבית – החזר על חשבון הריבית היא הריבית על יתרת הקרן הנוכחית חודש בחודש.

5. סך-כול החזר חודשי – ההחזר החודשי שווה להחזר החודשי של הקרן, נוסף על ההחזר החודשי של הריבית באותה תקופה.

*יש לשים לב להבדל בין יתרת הקרן ובין ההחזר החודשי על חשבון הקרן. יתרת הקרן הנוכחית היא תמיד יתרת הקרן של התקופה הקודמת פחות ההחזר החודשי על חשבון הקרן של התקופה הקודמת.

לוח סילוקין- קרן שווה/רגיל

לוח סילוקין רגיל הוא לוח סילוקין הבנוי על בסיס של החזרי קרן שווים בתקופת ההלוואה. ככל שהזמן חולף החזרי הריבית הולכים וְקְטֵנִּים. חישוב הריבית הנוכחית בלוח סילוקין זה נעשה על יתרת הקרן האחרונה של אותה תקופה. יתרת הקרן קְטֵנָּה יותר ויותר בכל חודש שחולף ביחס שווה וזאת עקב החזרי הקרן השווים בתקופת ההלוואה. לכן ככל שזמן ההלוואה חולף וההחזרים החודשיים על ההלוואה פוחתים, החזרי הריבית הולכים וקטנים.

חוץ מהחזרי הקרן השווים, המאפיין העיקרי בלוח זה הוא החזר חודשי גבוה בתחילת התקופה ואחר כך ירידה מתמדת בסכום ההחזר החודשי.

לוח סילוקין מסוג שפיצר

המאפיין העיקרי בלוח סילוקין מסוג שפיצר הוא ההחזר החודשי הקבוע בתקופת ההלוואה, בהנחה שלא חלו שינויים במדד או בריבית. במצב שבו יחולו שינויים בתקופת ההלוואה במדד או בריבית, יחושב לוח סילוקין מחדש וההחזר החודשי ישתנה.

במהלך תקופת ההלוואה יהיו ההחזר על חשבון הקרן פלוס ההחזר על חשבון הריבית שווים וההחזר על חשבון הקרן בתחילת התקופה יהיה נמוך באופן יחסי. ככל שתקופת הזמן תעבור, כך יגדל ההחזר החודשי על חשבון הקרן. לעומת זאת, בתחילת התקופה יהיה ההחזר על חשבון הריבית גבוה, אך יפחת ככל שתקופת ההלוואה תגיע לסיומה.

בברכה,
מוטי שמואלביץ יועץ משכנתאות מומחה

עמודים בפורטל המשכנתאות של מוטי שמואלביץ שכדאי לכם לבקר:

מחשבון משכנתא, מחשבון פוטנציאל מחזור משכנתא בלחיצת כפתור, ריביות משכנתא עדכניות

רוצים לשמוע עוד? הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו ונעדכן אתכם בכל מה שמעניין

    מאמרים נוספים בנושא יועץ משכנתאות

    אסטרטגיה לבניית תמהיל 11-22

    ריביות ואסטרטגיה לבניית תמהיל משכנתא בימינו

    מוטי שמואלביץ'|11.11.2022

    כן קל"צ, לא קל"צ, כן מדד, לא מדד, משתנות או קבועות, פריים, מק"מ וכל הסלט הזה שלא נגמר. החלטתי לעשות סדר! באו נדבר על זה,…

    קרא עוד
    בנק ישראל - רפורמה במשכנתא

    רפורמת בנק ישראל על המשכנתא

    מוטי שמואלביץ'|10.08.2022

    בנק ישראל ממשיך בשלו, עוד ועוד רפורמות ושינויים רגולטורים המשפיעים באופן ישיר על הבנקים ונוטלי המשכנתאות. אז מה הפעם?  

    קרא עוד
    מימון ישיר

    משכנתא במימון חוץ בנקאי עד 90% מימון

    מוטי שמואלביץ'|03.08.2022

    משכנתא חוץ בנקאי עד 90% מימון לדירה יחידה והשקעה. מה מחיר הכסף שנשלם, המוצרים הנלווים, לאיזה תקופות ניתן לקחת ועוד.

    קרא עוד
    ריבית בנק ישראל 05-07-22

    בנק ישראל מעלה את הריבית והפעם ברמה של 0.5%

    מוטי שמואלביץ'|04.07.2022

    בנק ישראל מעלה את הריבית בפעם השלישית ברציפות, הפעם העלייה חדה יותר, 0.5%. ריבית בנק ישראל תעמוד מיום חמישי הקרוב על רמה של 1.25% וריבית…

    קרא עוד