כיצד השינוי בריבית הפרים משפיע על ההחזרי המשכנתא

ריבית פריים – כיצד משפיע ריבית הפריים על הלוואת המשכנתא? ריבית הפריים היא ריבית הבסיס הנקבעת על-ידי הבנקים ומשתמשים בה לשם מתן הלוואה.

נתוני הלוואת משכנתא לשנת 2016

כיצד משפיע השינוי בריבית הפריים על החזרי הלוואת המשכנתא?

ריבית פריים – כיצד משפיע ריבית הפריים על הלוואת המשכנתא? ריבית הפריים היא ריבית הבסיס הנקבעת על-ידי הבנקים ומשתמשים בה לשם מתן הלוואה. ריבית הפריים נגזרת באופן ישיר מריבית בנק ישראל הנקבעת כאמור על-ידי בנק ישראל. ריבית הפריים מחושבת כך:

 

ריבית פריים = 1.5% + ריבית בנק ישראל

 

ריבית הפריים מוגדרת כריבית מועדפת ללקוחות בעלי רמת סיכון נמוכה מהממוצע. עם זאת ריבית הפריים היא הריבית השכיחה ביותר להלוואה קצרת טווח (עד חמש שנים). ריבית הפריים נקבעת בכל יום שני האחרון בכל סוף חודש ומפורסמת ביום חמישי באותו שבוע במקביל לשינוי בריבית בנק ישראל.

ריבית בנק ישראל היא ריבית יומית, כלומר אין הגבלה בידי הנגיד לשנותה בכל יום נתון בכפוף למדיניות המוניטארית של בנק ישראל. ולכן גם ריבית הפריים יכולה להשתנות בכל יום נתון במקביל לשינוי בריבית בנק ישראל. ריבית הפריים משמשת כבסיס להלוואות קצרות וארוכות טווח, כבסיס לפיקדונות ועוד. מרווח הריבית קבוע לאורך כל תקופת ההלוואה. X – אחוז ריבית קבוע מראש לאורך כל התקופה:

% x (מרווח) + ריבית הפריים P

% x (מרווח)  – ריבית הפריים P

יש להבדיל בין המרווח 1.5% ובין המרווח הנקבע על-ידי הבנקים לריבית הפריים עצמו. הריבית המוצמדת לריבית הפריים נקבעת בין הלקוח ובין הבנק בעת ביצוע העסקה וכתובה בחוזה ההלוואה. לכן ריבית המרווח מריבית הפריים פתוחה תמיד למשא ומתן. לדוגמה, על הלוואת משכנתא נקבל (בדרך כלל) מרווח שלילי, כלומר: P – x%

הסיבה היא סוג העסקה. הלוואת משכנתא היא הלוואה שבה לבנק יש כיסוי מלא על גובה ההלוואה והוא ערך הנכס המשועבד לו. הלוואה הנחשבת ל"הלוואה לכל מטרה", לעומת זאת, תהיה בעלת מרווח חיובי לריבית הפריים. הסיבה: על הלוואות אלו הבנק אינו מבקש בדרך כלל ביטחונות (הוא גם לא יציע הלוואות מסוג זה לכל לקוח). P + x%.

השפעת הפריים על הלוואת המשכנתא שלנו היא ברמת הריבית אשר משפיעה באופן ישי על ההחזר החודשי שלנו לחיוב או לשלילה, תלוי אם הריבית עלתה או ירדה, וכמו כן, על היחס בין התשלום על חשבון הקרן והתשלום על חשבון הריבית מסה"כ ההחזר החודשי שאנו משלמים.

בברכה,
מוטי שמואלביץ

עמודים בפורטל המשכנתאות של מוטי שמואלביץ שכדאי לכם לבקר:

מחשבון משכנתא, מחשבון פוטנציאל מחזור משכנתא בלחיצת כפתור, ריביות משכנתא עדכניות

רוצים לשמוע עוד? הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו ונעדכן אתכם בכל מה שמעניין

    מאמרים נוספים בנושא ריביות ומדדים

    ריבית בנק ישראל 05-07-22

    בנק ישראל מעלה את הריבית והפעם ברמה של 0.5%

    מוטי שמואלביץ'|04.07.2022

    בנק ישראל מעלה את הריבית בפעם השלישית ברציפות, הפעם העלייה חדה יותר, 0.5%. ריבית בנק ישראל תעמוד מיום חמישי הקרוב על רמה של 1.25% וריבית…

    קרא עוד
    ריבית הפריים ממשיכה לעלות

    ריבית הפריים עולה בפעם השנייה ברציפות 0.4%+

    מוטי שמואלביץ'|24.05.2022

    בנק ישראל מעלה ריבית בפעם השנייה ברציפות והפעם ב 0.4%, מה היתרון היחסי וכיצד זה משנה את חוקי המשחק במשכנתא

    קרא עוד
    ריבית עוגן מזרחי טפחות

    מנגנון קביעת הריבית המשתנה מזרחי טפחות

    מוטי שמואלביץ'|22.03.2022

    מנגנון קביעת הריבית המשתנה במזרחי זה פשוט לא "פייר פייט". הנה לכם סרטון הסבר קצר וקולע על מנגנון קביעת הריבית המשתנה בבנק מזרחי טפחות.

    קרא עוד
    משכנתא - החוקים משתנים

    ריביות ומדדים מרס 2022 – חוקי המשחק משתנים?

    מוטי שמואלביץ'|20.03.2022

    הריביות עולות! מדד המחירים מחירים לצרכן עולה! ומה הבעיה האמתית שלא מדברים עליה יותר מידי? שמתרגלים ל"טוב מאוד" ה"טוב" כבר נראה "רע". ח'ברה, כנסו לפרופורציות…

    קרא עוד