הריבית באפריל 2020 חוזרת לרמתה הנמוכה ביותר

06/04/2020 – בנק ישראל מוריד את ריבית בנק ישראל ב 0.15% לרמה של 1%, כיצד הפחתת הריבית משפיע בתקופה זו על הלוואות משכנתא קיימות ועל הלוואות משכנתא שעתידות לקחת

ריביות אפריל 2020

ריבית בנק ישראל בחודש אפריל 2020 חוזרת לרמתה הנמוכה ביותר אי פעם 0.1%

בנק ישראל מוריד את ריבית בנק ישראל ב 0.15% לרמה של 0.1%, כיצד הפחתת הריבית משפיע בתקופה זו על הלוואות משכנתא קיימות ועל הלוואות משכנתא שעתידות לקחת?

לפני שאתחיל במאמר על הפחתת הריבית, תבינו חברים ושלא תתבלבלו לרגע, גם אם הכוונה של בנק ישראל, בהפחתת הריבית היא חיובית, הבנקים לוקחים את זה למקום אחר לגמרי.

הורדת הריבית תטיב עם הלוואות קיימות בלבד ובשקלים בודדים (6 שקלים לערך בחודש על כל 100,000 ש"ח) והלוואות שעתידיות להילקח יתייקרו בצורה משמעותית עד למאות שקלים בחודש, שלדעתי להפחתת הריבית גם יש חלק בזה – החלק הפסיכולוגי ברמת הבנקים שמריחים סיכון ומנצלים את המצב. הפיקוח על הבנקים – להתעורר!

בנק ישראל הוריד היום את ריבית בנק ישראל חזרה לרמה של 0.1% ריבית. בשנת פברואר 2015 נקט בנק ישראל באותה אסטרטגיה והריבית ירדה גם לרמה של 0.1% – הריבית הנמוכה ביותר שהייתה במשק הישראלי.

לאורך 3.5 שנים לערך, עד נובמבר 2018 הריבית נשארה זהה 0.1%. לאחר מכן, הריבית עלתה לרמה של 0.25% עד ים זה.

משבר הקורונה עושה את שלו, וחלק מהצעדים שבנק ישראל נוקט, זו הפחתת ריבית בנק ישראל. מבחינתי הפחתת הריבית היא הרבה יותר פסיכולוגית מאשר מועילה. ואולי זה נכון, שוב לאזרח הממוצע ופחות לתאגידים וחברות גדולות. אני אסביר מדוע ממש עו מעט.

כיצד הפחתת הריבית מועילה או לא למשק הישראלי בימים אלו?

ריבית בנק ישראל זו הריבית (לא רק) שבנק ישראל "מוכר כסף" לבנקים המקומיים – פועלים, לאומי, דיסקונט, איגוד, הבינלאומי ועוד. בנק ישראל מציעה לבנקים לקנות אשראי לטווח של 3 שנים בריבית נמוכה של 0.1% ריבית ומנגד, הבנק ורק הבנק יקבע את הריבית על ההלוואות אותן הוא נותן לדורשי ההלוואה ובכפוף הבנק לאישור ההלוואה מלכתחילה.

אוקי, אז מצד אחד, בנק ישראל "משחרר" כסף לבנקים המקומיים במחיר נמוך, מצד שני, אין רגולציה לריבית אותה הבנק נותן בכפוף להפחתת הריבית ללקוח הקצה. בנק מנתח סיכון, לא משנה בכמה זול הוא יקנה את הכסף שלו, המכירה היא נגזרת של ביטחונות ו/או טיב לקוח.

לקוחות טובים ייהנו מהפחתת הריבית ולקוחות פחות טובים יחוו את ההפך הגמור דווקא עכשיו שריבית בנק ישראל ירדה. בואו נבין למה:

ריבית הפריים, זו הריבית הבנקאית, ריבית הבסיס ש90% ויותר מהריביות שניתנות על ההלוואות הן נגזרת של ריבית הפריים. ריבית הפריים עצמה הינה נגזרת של ריבית בנק ישראל בתוספת מרווח קבוע של 1.5%.

כלומר, אם ריבית בנק ישראל היום 0.1% ונוסיף את המרווח הקבוע של 1.5%, יוצא שריבית הפריים הינה עומדת הרים על רמה של 1.6%. ככל וריבית בנק ישראל תעלה, ריבית הפריים תעלה בהתאם והפוך.

ריבית הפריים = 1.5% + ריבית בנק ישראל

ריבית הפריים, ריבית הבסיס בבנקים השונים, ניתנת ללקוחות בתוספת או הפחתה של ריבית וזאת בכפוף לסוג העסקה וטיב לקוח.

ריבית לתשלום = מרווח +/- ריבית הפריים 

שימו לב, ריבית הפריים יכולה להשתנות, לעלות או לרדת כבפוף לשינוי של ריבית בנק ישראל, המרווח מריבית הפריים זו התוספת או ההפחה אותו הבנק קובע ביחס לטיב הלקוח וסוג העסקה. כלומר, המרווח נתון לשיקול דעת הבנק בלבד.

זאת אומרת, יכול מאוד להיות שריבית בנק ישראל ירדה ובעקבות כך גם ריבית הפריים, ריבית הבסיס, אך זה לא אומר שהריבית בפועל אותה ניקח היום תרד, מהסיבה הפשוטה, שהבנק פשוט יכול להעלות את המרווח בהלוואות החדשות.

כיצד ההפחתה בריבית תשפיע על הלוואות קיימות?

לווים אשר לחובתם הלוואות קיימות בכל סוג (משכנתא, הלוואה מסחריים, הלוואה עסקית) שנלקחו על בסיס הפריים, יראו כבר בתשלום הבא ירידה בהחזר החודשי.

יתרת קרן ההלוואה יתרת תקופת הלוואה ריבית שנתית על בסיס הפריים לפני
ההפחתה
החזר חודשי עלות הלוואה
100,000 ש"ח 4 שנים 3.75% = 2% + 1.75% 2,247 ש"ח 7,867 ש"ח
יתרת קרן ההלוואה יתרת תקופת הלוואה ריבית שנתית על בסיס הפריים לאחר ההפחתה החזר חודשי עלות הלוואה
100,000 ש"ח 4 שנים 3.6% = 2% + 1.6% 2,241 ש"ח 7,543 ש"ח
הפרש החזר חודשי / עלות הלווה ירידה בהחזר החודשי – 6 שקלים / הפרש בעלות ההלוואה –  324 שקלים

כיצד ההפחתה בריבית תשפיע על הלוואות שטרם נלקחו ויילקחו בחודשים הקרובים?

בשונה מהלוואות קיימות, הלוואות חדשות אשר יילקחו בכל סוגי העסקאות – משכנתא חדשה, מחזור משכנתא (אם בכלל שווה לבצע מחזור), הלוואות למשקי בית, הלוואות עסקיות לעוסק מורשה, חברות וכו', אותם לווים יחוו עלייה משמעותית בריבית ללא קשר להפחתת הריבית. ואם להיות מדויקים, להפחתת הריבית יש קשר עקיף לעליית הריבית הבנקאית.

הורדת ריבית בנק ישראל נובעת משבר הקורונה, כלומר, ממקום לא טוב למשק הישראלי. בנק ישראל מצדו "לוקח" את הפחתת הריבית למקום חיובי, לתת לבנק תמריץ למכור יותר כסף למשקי בית ולעסקים על מנת שיעברו את המשבר ברמת תזרים.

הבנקים מבחינתם חיים בעולם משלהם, בועה אמתית. אם הורדת הריבית מצד בנק ישראל נועדה לגרום לבנקים למכור יותר ובמחיר כסף זול יותר, המצב אשר ייווצר הוא בדיוק הפוך.

הבנקים ימשיכו למכור את אותו כמות הכסף, ואם ירצו ימכרו יותר ללא הפחתת הריבית. הבנקים במדינת ישראל איתנים ולא חסר כסף למכור, שנייה לפני המשבר כל הגופים הבנקאים והחוץ בנקאיים היו בתחרות מטורפת למכור כסף. 50% מהפרסומות בכל מדיה אפשרית הייתה על מכירת כסף בנקאי וחוץ בנקאי.

הכסף לא נגמר, זה בטוח. פשוט שומרים עליו יותר בימים אלו. הפחתת הריבית לרמה נמוכה ככל שתהיה לא מורידה את הריבית ללקוח הקצה כי הבנקים בימים אלו ממש, בעיצומו של המשבר, במקום לתת יש ובאמת להראות "אנושיות" וכל סיסמא אחרת, מעלים את המרווחים בצורה בלתי רגילה והריביות עולות בצורה משמעותית. העלאת הריבית נכונה גם בהלוואות מסחריות וגם בהלוואות המשכנתא (100% בטחונות).

הפחתת הריבית אולי מורידה את ריבית הבסיס, ריבית הפריים מרמה של 1.75% לרמה של 1.6% אך המרווחים מריבית הפרים יעלו משמעותי. ניתן לראות זאת במרוצת השנים, ככל וריבית הפריים הייתה גבוה יותר, המרווח היה נמוך יותר והפוך. הפחתת הריבית תעלה בבסיס את המרווח ללא כל קשר למשבר הקורונה שלו חלק משמעותי משלו.

במצב של היום, אחד ועוד אחד זה לא 2, אחד ועוד אחד זה הרבה יותר. הבנקים מנצלים את המשבר להעלאת הריבית והפחתת הריבית תגרום למרווח להיות נמוך יותר. כלומר, ברגע שריבית הפריים תעלה בעתיד, המחיר יהיה גדול יותר.

לסיכום,

בנק ישראל יקר, אני לא שופט, אני פשוט מאוד מודע למציאות הבנקאית אל מול אזרחי מדינת ישראל, זו עבודתי. אם אתם באמת רוצים להיות יעילים, אל תורידו את הריבית ותחשבו שזה באמת נותן או עוזר לאזרח הממוצע בעת משבר. נכון זה תורם מעט, אבל לא ברמה שבאמת נותן פתרון.

*** אי אפשר להכריח את הבנק למכור כסף לכל אחד, נכון, אבל אפשר להגביל ריביות ביחס לעלויות הגיוס של הבנקים  בזמן משבר.

*** אי אפשר להכריח את הבנק למכור כסף לכל אחד, אבל אפשר להקצות כסף בכפוף לקריטריונים מקלים ולא נוקשים כמו היום בהלוואות בערבות המדינה.

*** אי אפשר להכריח את הבנק למכור כסף לכל אחד, אבל אפשר לשפר את הבירוקרטיה.

*** אי אפשר להכריח את הבנק להקפיא משכנתא, לפרוס הלוואות קיימות וכו', אבל אם כבר הקפאתם, או פרסתם הלוואות קיימות, תהיו אמתיים ותגידו במה זה כרוך ושהעלויות אח"כ הרבה יותר גבוהות בלי קשר לעמלות הגבוהות שאתם לוקחים בעבור הפעולות הללו (1%-1.5% מגובה ההלוואה לטובת פריסת הלוואה קיימת).

*** אי אפשר להכריח כלום, אבל גם את תתרברבו שאתם באמת כאן בשביל לעזור, שאתם באמת "עוברים" את המשבר ביחד עם אזרחי ישראל. אתם לא, אתם פשוט הרבה יותר יקרים, הרבה פחות נותנים אשראי שבאמת צריך והרבה הרבה פחות זמינים.

בנק ישראל והפיקוח על הבנקים, תתעוררו, הבנקים ימשיכו להיות חזקים ואפילו יותר אחרי המשבר, אזרחים רבים יקרסו. מי שבאמת צריך אוויר לנשימה, לא בטוח מקבל, מי שלא צריך מנצל את הזדמנות (בצדק) להלוואות.

מיד לאחר חג הפסח, נראה כולנו את העלייה בריבית בטבלת הריביות "ממוצע ריביות משכנתא" גם בהלוואות הצמודות למדד וגם בהלוואות הלא צמודות למדד. בחודש אפריל העלייה בריבית עוד תהיה מתונה יחסית, אך בממוצע הריביות שיתפרס בחודש מאי עבור חודש אפריל, נראה את הזינוק האמתי בריביות (בעיקר בריביות הצמודות למדד המחירים).

חג פסח שמח לכולכם.

בברכה,
מוטי שמואלביץ, יועץ משכנתאות ואסטרטג להתנהלות מול בנקים

רוצים לשמוע עוד? הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו ונעדכן אתכם בכל מה שמעניין

    מאמרים נוספים בנושא בנק ישראל - רפורמות ועדכונים

    מיחזור משכנתה

    הנחיות חדשות לשיפור הליך מחזור משכנתא

    מוטי שמואלביץ'|19.07.2023

    בנק ישראל מפרסם היום, 19/07/2023 עדכון לנב"ת 451 (ניהול בנק תקין - הלוואות לדיור) הכולל הנחיות חדשות המקלות על הליך מחזור משכנתא המקלות על ציבור…

    קרא עוד
    השוואה בין ריביות

    השוואת ריביות בין הבנקים, בנק ישראל חושף עוד מידע לציבור

    מוטי שמואלביץ'|05.07.2023

    בנק ישראל מוציא היום, 05-07-2023, הודעה לעיתונות על פרסו שיעורי ריבית בבנקים על הלוואות משכנתא לדיור. אז כמה זה יעיל, מה ניתן להפיק מהנתונים? וכיצד…

    קרא עוד
    בנק ישראל - רפורמה במשכנתא

    רפורמת בנק ישראל על המשכנתא

    מוטי שמואלביץ'|10.08.2022

    בנק ישראל ממשיך בשלו, עוד ועוד רפורמות ושינויים רגולטורים המשפיעים באופן ישיר על הבנקים ונוטלי המשכנתאות. אז מה הפעם?  

    קרא עוד
    ריבית בנק ישראל 05-07-22

    בנק ישראל מעלה את הריבית והפעם ברמה של 0.5%

    מוטי שמואלביץ'|04.07.2022

    בנק ישראל מעלה את הריבית בפעם השלישית ברציפות, הפעם העלייה חדה יותר, 0.5%. ריבית בנק ישראל תעמוד מיום חמישי הקרוב על רמה של 1.25% וריבית…

    קרא עוד